زبانشناسی کاربردی
عباس بیات؛ بهمن امینی؛ کیوان محمودی
چکیده
در دهه های اخیر، بسیاری از محققین یادگیری زبان دوم نقش اصلی سازماندهی تکالیف شناختی متوالی را در آموزش زبان مبتنی بر تکالیف شناسایی کرده اند. ارائه انواع توالی تکالیف مختلف به طور فزاینده ای برای طراحان برنامه درسی ضروری شده است. این تحقیق به بررسی مبنای نظری توالی تکالیف می پردازد، که ادعا می کند وظایف آموزشی باید به صورت شناختی از ...
بیشتر
در دهه های اخیر، بسیاری از محققین یادگیری زبان دوم نقش اصلی سازماندهی تکالیف شناختی متوالی را در آموزش زبان مبتنی بر تکالیف شناسایی کرده اند. ارائه انواع توالی تکالیف مختلف به طور فزاینده ای برای طراحان برنامه درسی ضروری شده است. این تحقیق به بررسی مبنای نظری توالی تکالیف می پردازد، که ادعا می کند وظایف آموزشی باید به صورت شناختی از آسان به پیچیده توسعه یافته و مرتب شوند. هدف پژوهش حاضر مقایسه عملکرد زبان آموزان انگلیسی در تکالیف آشنای متوالی و نامنظم می باشد. شصت زبان آموز زبان انگلیسی که در سطح متوسط در دو موسسه زبان خصوصی تحصیل می کردند در این تحقیق شرکت کردند. آنها به صورت تصادفی به عنوان یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل که هر کدام شامل 30 نفر بود انتخاب شدند. قبل از شروع آموزش، همه شرکت کنندگان یک آزمون درک شنیداری را به عنوان پیش آزمون انجام دادند. آموزش در طول یک ترم انجام شد، که طی آن آزمودنیها تکالیف آشنا ساده-پیچیده را انجام دادند در حالی که گروه کنترل تکالیف نامنظم آشنا را دریافت کردند. پس از آموزش، پس آزمون درک شنیداری که شامل دو ویژگی تکلیف پیچیده ، به کار گرفته شد. آزمون تی مستقل نشان داد که گروه آزمایشی که تکالیف مرتب توالی ساده به پیچیده را دریافت کردند در گوش دادن به تکالیف پیچیده از گروه کنترل بهتر عمل کردند. یافتهها از بکارگیری وظایف توالیبندی ساده-پیچیده برای تقویت عملکرد تکالیف پیچیده گوش دادن حمایت میکنند.
تهییه و تدوین مطالب
بهمن امینی؛ عباس بیات؛ کیوان محمودی
چکیده
در سالهای اخیر توجه کمتری نسبت به شکست دانش آموزان در درک تکالیف شنیداری واقعی صورت گرفته و حتی تحقیقات در خصوص توالی ارایه تکالیف نیز کم لطفی شده است. تحقیق حاضر تاثیر توالی تکرار تکالیف آشنا را بر سه ویژگی پیچیدگی تکالیف ( -/+ تامین بصری، -/+عناصر کم ، و -/+ برنامه زمانی ) ارزیابی می کند.در این تحقیق نیمه تجربی حدود 60 نفر در سطح متوسط بالا ...
بیشتر
در سالهای اخیر توجه کمتری نسبت به شکست دانش آموزان در درک تکالیف شنیداری واقعی صورت گرفته و حتی تحقیقات در خصوص توالی ارایه تکالیف نیز کم لطفی شده است. تحقیق حاضر تاثیر توالی تکرار تکالیف آشنا را بر سه ویژگی پیچیدگی تکالیف ( -/+ تامین بصری، -/+عناصر کم ، و -/+ برنامه زمانی ) ارزیابی می کند.در این تحقیق نیمه تجربی حدود 60 نفر در سطح متوسط بالا ی زبان بصورت تصادفی انتخاب گردیدند. برای کنترل همسانی دانش زبانی و آشنایی موضوعی شرکت کنندگان از تست استاندارد Success placement Test (2007) و listening test( برگرفته از کتاب Expanding Tactics for Listening) اجرا گردید.سپس از پس آزمون استانداردی IELTS که شامل سه سطح تکلیف سخت می شد استفاده گردید تا نتایج آموزش توالی تکرار تکالیف آشنا بررسی شود.شرکت کنندگان گروه آزمایش به تکالیف با موضوع " حفظ تناسب اندام" که از ساده به سخت مرتب شده بودند در طی 10 جلسه گوش می دادند. شرکت کنندگان گروه کنترل نیز تکالیف نامرتب را تمرین می کردند. از تی تست و اس پی اس اس 22 جهت تجزیه و تحلیل نتایج استفاده گردید.البته قبل از اجرای آموزش تست جایگزینی نشان داد که هر دو گروه یک سطح دانش زبانی داشتند.همچنین هر دو گروه نشان دادند که سطح آشنایی مساوی از موضوع تست شنیداری در پیش آزمون داشتند.در نهایت تی تست نشان داد SRFT تاثیر مثبتی برای گروه کنترل در پس آزمون داشته است.یافته ها همچنین توصیه می کنند توالی تدریس در کلاسهای زبان می تواند وسیله ی خوبی در بهبود شنیداری باشد.